مجله جامع رفیق شامل اخبار ، سلامت ، فناوری ، فرهنگ و هنر ، گردشگری ، خانه داری و...

در زندگی شهری امروزه همه به طرق مختلف با استرس سر و کار داریم، زمانهایی که استرس باعث می شود قلبمان تند بزند یا نفسمان بالا نیاید و نتوانیم درست فکر کنیم و تمرک


 

درمان استرس

برای کاهش استرس نفس عمیق بکشید

 

در زندگی شهری امروزه همه به طرق مختلف با استرس سر و کار داریم، زمانهایی که استرس باعث می شود قلبمان تند بزند یا نفسمان بالا نیاید و نتوانیم درست فکر کنیم و تمرکز داشته باشیم. هیچکس نمی خواهد در چنین شرایطی قرار بگیرد و همه دوست دارند راهی برای کاهش استرس و خلاص شدن از آن بیابند. خوشبختانه راهکارهای کاهش استرس بسیار ساده هستند.

 

برای کاهش استرس نفس عمیق بکشید 

هرگاه با استرس ناگهانی مواجه شدید، مثلا تلفنی به شما شد و خبر بدی شنیدید، در ساعت آخر قبل از تعطیلات آخر هفته کارهای زیادی سر شما ریخته شد یا با دوستانتان به اختلاف خوردید اولین کاری که باید بکنید توجه به نفس کشیدن است. در این شرایط معمولا تند تند نفس می کشیم، باید سریعا کنترل تنفس را در دست بگیریم و برای کاهش استرس نفس های عمیق و آرام بکشیم. نفس کشیدن می تواند روی احساسمان تاثیر بگذارد. تنفس و احساسات به هم متصل هستند، این را “اِما سپالا” روانشناس دانشگاه استنفورد آمریکا می گوید. او تحقیقات بسیاری درباره تنفس به سبک یوگا انجام داده. او معتقد است از طریق نفس کشیدن می توان احساسی که داریم را تغییر دهیم. نفس عمیق کشیدن موجب می شود اکسیژن بیشتری به مغز برسد و سطح هورمون های استرس را کاهش دهد.

 

افکارتان را بررسی کنید 

وقتی در اثر استرس، کنترل افکار از دستانتان خارج شد باید سریع آن را متوقف کنید و افکار را بازبینی کنید. باید بتوانید شرایطی که در آن قرار دارید را از زوایای مختلف بررسی کرده و به پاسخ بدن توجه کنید. آیا در تمامی این شرایط می خواهید جنگ کنید یا از زاویه دیگر، آرامش را انتخاب می کنید. اگر هراس دارید اتفاقی برایتان رخ دهد معمولا فکرهای منفی در ذهن می پرورانید، مثلا فکر می کنید”نمی توانم این پروژه را به موقع انجام دهم و اخراج می شوم”، باید سریع این تفکر را تغییر دهید و آن را به موقعیتی مثبت تبدیل کنید. بنابراین به جای این تفکر منفی می توانید به این فکر کنید که چه فرصت مناسبی بدست آوردید تا به رییس نشان دهید چقدر سخت کوش هستید. برای کاهش استرس به جای اینکه فکر کنید “چرا” یک اتفاق افتاده است به این فکر کنید که ” چه کار می توان کرد تا مشکل حل شود”. اگر سوال را با “چرا” از خود بپرسید هزار و یک سوال دیگر بوجود می آید اما وقتی با “چه کار می توان کرد” آن را بپرسید در شرایط حل مشکل قرار می گیرید و زودتر به نتیجه خواهید رسید.

 

راه های کاهش استرس

وقتی در اثر استرس، کنترل افکار از دستانتان خارج شد باید سریع آن را متوقف کنید

 

یک جمله خاص برای خود بسازید 

کلمات به خوبی می توانند به کاهش استرس کمک کنند. یک روش برای کاهش استرس ناگهانی اینست که یک جمله خاص که به شما انرژی و قدرت می بخشد تکرار کنید. مثلا جملاتی نظیر” من آرام هستم”،”همه چیز خوب پیش می رود”، ” فقط به نکات مثبت فکر می کنم” ، “خودم را دوست و به خود ایمان دارم”. تکرار جملات نوعی مدیتیشن است که می تواند خیلی سریع به کاهش استرس کمک کرده و ذهن را آرام کند. می توانید لیستی از جملات مثبت تهیه کرده و هر روز یکی از آنها را جمله ی خاص آن روز تعیین کنید و مانند سپری از آن در برابر استرس ها و مشکلات روزانه استفاده کنید. جمله انرژی بخش را جلوی چشم قرار دهید تا دائم آن را ببینید و انرژی بگیرید.

 

از خودتان تشکر کنید

وقتی در شرایط پراسترس قرار می گیرید احساس می کنید تمام دنیای شما خراب شده است. در این حالت برای کاهش استرس به خود یادآوری کنید چه چیزهای خوبی در زندگی دارید. نگاه کردن به نیمه ی روشن زندگی می تواند به کاهش استرس کمک کند. باید بابت قسمت های روشن زندگی از خود تشکر و قدردانی کنید. این کار را حتی اگر در شرایط پر استرس نیستید هم انجام دهید. هر روز نقاط مثبت و روشن زندگی را ببینید. آمار نشان می دهد افرادی که روزانه این کار را انجام می دهند و از خود و روشنایی های زندگی قدردانی می کنند بیش از سایر افراد احساسات مثبت، رضایت از زندگی، مثبت نگری و احساس سرزندگی دارند و میزان افسردگی و استرس در آنها کاهش می یابد. اگر ذهن را طوری پرورش دهید که مثبت بنگرد و مشکلات زندگی را به قدری بزرگ نکند که نقاط روشن زندگی را بپوشاند خیلی بهتر می توانید با مشکلات و استرس مقابله کنید.

 

به حالت بدن توجه کنید 

غوز کردن یکی از علائم استرس است. بد نیست بدانید حالت بدن می تواند روی استرس فیزیکی بدن تاثیر بگذارد. افرادی که خیلی استرس دارند معمولا نگرانی ها در فرم بدنشان مشخص است. اینگونه افراد معمولا خیلی غوزکرده می نشینند و همین باعث می شود به مرور زمان دردهای زیادی در بدن احساس کنند. برای کاهش استرس باید به حالت بدن نیز توجه داشته باشید. سعی کنید همیشه صاف بایستید. وقتی فرم بدن حالت افتاده و غوزکرده نداشته باشد احساس اعتماد به نفس بیشتری نیز خواهید داشت، بسیاری از نگرانی ها با این اعتماد به نفس از بین می رود و کمتر احساس افسردگی، احتیاج به دیگران و استرس خواهید داشت.

 

حرکات یوگا به کاهش استرس کمک می کنند 

همانطور که جلوتر گفته شد حالت بدن در کاهش استرس تاثیر دارد و چه چیزی بهتر از یوگا می تواند این کمک را به شما بکند تا حالت بدن ایستاده تر و مستحکم تر به نظر برسد؟ برخی از حرکات یوگا نه تنها به کاهش استرس کمک می کنند بلکه باعث می شوند احساس قدرت بیشتری داشته باشید همچنین حرکاتی نظیر حرکت گربه نیز آرامش بیشتری به شما می بخشد.

 

خود را در آینه نگاه کنید 

حتما در بسیاری از فیلم ها دیده اید وقتی شخصیت داستان خودش را در وضعیت دشواری می بیند در آینه به خود نگاه می کند و با خود صحبت می کند؟ درست است! آینه به کاهش استرس کمک می کند به شرطی که با نگاه کردن در آینه افکار مثبت و جملات انرژی بخش را منعکس کنید. این بار که در شرایط سختی قرار گرفتید به سمت آینه بروید. دقایقی را به تنها ماندن با خود و آینه بگذرانید و بگذارید آینه با انعکاس انرژی مثبتی که در شما وجود دارد قدرت بیشتری به شما داده و موجب کاهش استرس شما شود.

 


:: امتیاز: نتیجه : 1 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 1

:: بازدید : 44
:: ارسال شده در: سلامت , اخبار پزشکی , بیماری ها و راه های درمان ,

:: مطالب مرتبط:
یبوست چیست؟راههای سریع درمان یبوست
علائمی که نشان می دهند مراقب خودتان نیستید

:: برچسب‌ها: استرس , آشفتگی , بیماری , رمان استرس , استرس کنکور , استرس آزمون , غبه بر استرس , آموش غلبه بر استرس , نحوه کم کردناسترس , چگونه استرسمان را کم کنیم , راه های کاهش استرس , اضطراب , اظتراب , اتراب , ازتراب , اضتراب , کاهش اضطراب ,
نویسنده
نویسنده : Admin
تاریخ : [پنجشنبه 25 مرداد 1397 ] [ 0:47]
تاریخ
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
آخرین مطالب ارسالی
طرز تهیه آش زرشک + خاصیت آش زرشک تاریخ : یکشنبه 27 آبان 1397
نتانیاهو: تا ابد در بلندی‌های جولان می‌مانیم تاریخ : یکشنبه 27 آبان 1397
آیا کلاس ژیمناستیک برای کودکان مفید است؟ تاریخ : شنبه 26 آبان 1397
زیباترین مسیرهای قطار در دنیا + تصاویر تاریخ : شنبه 26 آبان 1397
طرز تهیه کرم شکلات تاریخ : شنبه 26 آبان 1397
چگونه هر بار عکس‌هایی شفاف و بدون نویز بگیریم تاریخ : شنبه 26 آبان 1397
یبوست چیست؟راههای سریع درمان یبوست تاریخ : شنبه 26 آبان 1397
هرگز از خاشقجی نخواستم به ترکیه سفر کند تاریخ : شنبه 26 آبان 1397
آخرین ارسال های انجمن
user
progress عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 1661
کل نظرات کل نظرات : 200
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 3
تعداد اعضا تعداد اعضا : 79

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 886
باردید دیروز باردید دیروز : 1,583
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 3
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 15
بازدید هفته بازدید هفته : 886
بازدید ماه بازدید ماه : 44,353
بازدید سال بازدید سال : 177,101
بازدید کلی بازدید کلی : 865,050

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 54.221.75.68
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
UstA
Translate : UstA

logo-samandehi