close
تبلیغات در اینترنت
فرهنگ و هنر

مجله جامع رفیق شامل اخبار ، سلامت ، فناوری ، فرهنگ و هنر ، گردشگری ، خانه داری و...

فرهنگ و هنر اخبار بازیگزان و هنر منادن عکاسی و فرهنگ سازی


 

آثار صادق هدایت

 

«صادق هدایت» نویسنده‌ای که هم در زمان حیاتش و هم پس از مرگش زندگی او همراه با چالش‌های زیادی بوده است. آثار صادق هدایت و سبک زندگی او از طرفی توسط منتقدانش به طور غیرمنصفانه کوبیده می‌شود، از سمت دیگر طرفدارانش آثار او را ستایش می‌کنند. در این مطلب نگاهی کوتاه به زندگی و آثار او می‌پردازیم.

صادق هدایت در خانواده‌ای متمول به دنیا آمد تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه علمیه و متوسطه را در دبیرستان سن لویی به پایان رساند و به زبان فرانسه آشنایی کامل پیدا کرد. در سال ۱۳۰۵ برای ادامه تحصیل به فرانسه اعزام شد و در رشته معماری مشغول به تحصیل شد.

او در سال ۱۳۱۰ به ایران باز می‌گردد و تا سال ۱۳۲۹ که مجددا راهی پاریس می‌شود زندگی پر فراز و نشیبی را تجربه می‌کند. در نهایت در سن ۴۸ سالگی با باز کردن شیر گاز به زندگی خود و تمام رنج‌هایی که در این سال‌ها متحمل شده پایان می‌دهد.

بیشتر آثار صادق هدایت نگارش ناله‌های او در زندگی است و از آثارش بوی مرگ و ناامیدی به مشام می‌رسد. پنج اثر معروف صادق هدایت به اختصار در زیر معرفی شده‌اند.

سگ ولگرد

آثار صادق هدایت

مجموعه «سگ ولگرد» عبارت از ۷ داستان کوتاه از آثار صادق هدایت است که هریک حاوی یکی از موضوع‌های اجتماعی، در ظاهر متفاوت؛ اما رشته‌ای نامریی این داستانها را به‌هم پیوند می‌دهد و آن، اجتماع خفه و مرگ‌آوری است که گریبان‌گیر مردم آن سال‌هاست. تقریبا در تمام آثار هدایت انتقاد و فریاد اعتراض از وضعیت سیاسی و اجتماعی آن دوران مشهود است. هدایت از فقر و بدبختی و چهره زشت و کریه آن می‌گوید و چون از حقایق می‌گوید و حقیقت نیز همیشه تلخ است، چه در زمان زنده‌بودنش و چه پس‌از مرگ خود مورد تهمت، تبلیغات سوء و نسبت‌های ناروا و غیرمنصفانه قرار می‌گیرد تا خط بطلانی بر نوشته‌هایش کشیده شود و مردم از خواندن آثارش دوری کنند.

 

بوف کور

آثار صادق هدایت

«بوف کور» مهمترین اثر صادق هدایت است. کتابی پر از نماد که از چنان عمق و محتوایی برخوردار است که با انواع مختلف تحلیل‌ها قابل بررسی هست. تا به حال نقدهای بسیاری، به ویژه در حوزه نقد روان‌شناسانه، از داستان بوف کور ارائه شده است. این اثر سمبولیک آنقدر عمیق است که هرکسی قادر به درک آن نیست و از دید خود آن را تفسیر می‌کند. کتاب‌های متعددی در شرح و تفسیر بوف کور نوشته شده است که هرکدام از دید همان نویسنده بوف کور را تفسیر می‌کند. شاید بتوان گفت «بوف کور» معروف‌ترین و تنها داستان ایرانی است که هم طرفداران و عاشقان بسیار و هم در نزد بسیاری دیگر مطرود و منفور است.

سه قطره خون

آثار صادق هدایت

هدایت در داستان «سه قطره خون» با بهره‌گیری از یک افسانه کهن قصد دارد حرفش را در قالب اسطوره مرغ حق بگوید. راوی داستان ظاهرا در یک بیمارستان روانی بستری است و در آنجا آروزها و تصوراتش را زندگی می بخشد ولی در پایان می‌بینیم که شخصیت های رویاهای او چیزی جز اندیشه ها و تفکرات خود او نیست.

 

 

زنده به گور

یکی دیگر از آثار صادق هدایت «زنده به گور» است. در این داستان چنان راه‌های خودکشی به آدم‌های بیچاره‌ای که درد را می‌فهمند و کاری به جز نظاره بر بیچارگی آدمهای معمولی و ماشینی از دستشان برنمی‌آید، نشان داده می‌شود که تردیدی نمی‌ماند نویسنده از این دسته بوده و تمام این راه‌ها را خود تجربه کرده است. وقتی آرزوی مرگ هیچگاه ( یا لااقل تا مدت طولانی ) برای چنین انسانهایی به تحقق نمی پیوندد، چاره‌ای جز تحریک مرگ ندارند؛ اما دردشان هنگامی بیشتر رخ نشان می‌دهد که هرچه بیشتر مرگ را تحریک و تهییج می‌کنند، مرگ هم بیشتر از آنها فرار می‌کند. بازی نامهربانانه وبی رحمانه‌ای که مرگ با آدمهایی اینچنین درپیش می‌گیرد حتی دیگران را هم به تاثیر وامی‌دارد.

مسخ

آثار صادق هدایت

«مسخ» سرگذشت انسانی است که تا وقتی می‌توانست فردی مفید برای خانواده باشد و در رفع احتیاجات خانواده کوشش می‌کرد، برای آن عزیز بود و دوست‌داشتنی؛ اما وقتی از کار می‌افتد و دیگر قادر نیست تا مایحتاج خانواده را تأمین کند نه‌تنها دوست‌داشتنی نیست؛ بلکه به مرور موجودی بی‌مصرف و حتی مضر و مورد تنفر خانواده می‌شود تا جایی که حتی زنده‌بودنش برای اعضای خانواده ملال‌انگیز است. ابتدا به حال او دل می‌سوزانند و می‌خواهند درباره گذشته او مراتب حق‌شناسی به‌جا آورند؛ اما وقتی ضبط و ربط‌کردنش از حد می‌گذرد، همه می‌خواهد از شرش خلاص شود. این خانواده سمبل جامعه‌ای است که نسبت به افراد ضعیف و ناتوان بی‌رحم است و آنها را مخل آسایش و امنیت جامعه می‌داند؛ هرچند که اگر چنین شخصی قدرتی داشته باشد و یا همین اجتماع فرصت انجام کاری را از او دریغ نمی‌کردند، شاید منشأ کارهای عظیمی باشد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 15
:: ارسال شده در: فرهنگ و هنر ,



نویسنده
نویسنده : Admin
تاریخ : [چهارشنبه 21 فروردين 1398 ] [ 21:33]
تاریخ

آموزش عکاسی خیابانی

افراد ناشناس نقش مهمی را در عکاسی خیابانی بازی می‌کنند. با کمک آن‌ها می‌توانید روایت‌هایی جذاب ایجاد کنید و بیننده را به خیال‌پردازی وادارید. ولی اگر تازه به عکاسی خیابانی روی آورده‌اید ممکن است برای عکس گرفتن از غریبه‌ها به قدر کافی اعتماد بنفس نداشته باشید. در این مقاله با موضوع آموزش عکاسی خیابانی با دوربین موبایل با روش‌هایی آشنا خواهید شد که کمک می‌کنند علاوه بر بالا بردن اعتماد بنفس خود، محتاط باشید و هویت سوژه‌های عکاسی خود را فاش نکنید.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۰۱

۱. پس‌زمینه‌ی مناسب در عکاسی خیابانی

در عکاسی خیابانی پس‌زمینه‌ی مناسب به اندازه‌ی خود سوژه‌ی اصلی اهمیت دارد. برای شروع عکاسی خیابانی ابتدا یک پس‌زمینه‌ی مناسب پیدا کنید و سپس منتظر بمانید تا شخصی از برابر آن عبور کند.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۰۲

انواع دیوارها می‌توانند انتخابی مناسب برای پس‌زمینه باشند. برای مثال می‌توانید از دیوارهای آجری، دیوارهای سیمانی، دیوارهای سفید، دیوارهایی با دیوارنوشته‌های شهری یا دیوارهای تبلیغاتی با تصاویر و نوشته‌های بزرگ استفاده کنید.

بیلبوردها و ساختمان‌های زیبا که ستون‌ها و طاق‌هایی چشم‌نواز دارند هم گزینه‌های خوبی هستند. همچنین کوچه‌های باریک می‌توانند حس پرسپکتیو را با قدرت زیاد در کادر نمایش دهند. اگر از نقطه‌ای مرتفع عکاسی کنید حتی می‌توانید سطح زمین را به‌عنوان پس‌زمینه‌ی عکس به کار ببرید.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۰۳

اگر موفق شوید در کادر عکس تعاملی میان فرد ناشناس در حال عبور و پس‌زمینه برقرار کنید می‌توانید یک عکس خیابانی بی‌نقص با روایتی فوق‌العاده بگیرید. ثبت کردن تصویر فرد در موقعیت مناسبی از صحنه می‌تواند به کل مجموعه یک معنی کاملا جدید ببخشد.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۰۴

یک راه خوب برای شروع عکاسی خیابانی جست‌وجو کردن محیط اطراف تنها به هدف کشف پس‌زمینه‌های عالی است. وقتی پس‌زمینه‌ی جالبی یافتید ترکیب‌بندی خود را تنظیم کنید و منتظر عبور یک سوژه‌ی مناسب باشید. همواره آمادگی خود را برای فشردن دکمه‌ی شاتر حفظ کنید تا لحظه‌ی مناسب از دست نرود.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۰۵

۲. حفظ فاصله در عکاسی خیابانی

اگر عکاسی خیابانی از غریبه‌ها بدون کسب اجازه برایتان دلهره‌آور است می‌توانید برای غلبه بر استرس از فاصله‌ای دورتر از آن‌ها عکس بگیرید. اگر از مردم فاصله داشته باشید به احتمال زیاد متوجه عکس گرفتن شما نخواهند شد. این شیوه همچنین باعث می‌شود به مراتب کمتر به حریم دیگران وارد شوید و عکس‌های خیابانی شما عنصر احتیاط و ناشناس ماندن سوژه را حفظ کنند.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۰۶

به‌عنوان نمونه می‌توانید در یک سوی خیابان بایستید و منتظر عبور شخصی از پیاده‌روی سمت مقابل شوید. فقط حواستان باشد که عبور خودروها عکس شما را خراب نکند.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۰۷

هنگام عکاسی از فواصل دورتر اغلب می‌توانید با مقایسه‌ی تناسبات حس جالبی ایجاد کنید. حضور یک انسان کوچک در برابر یک ساختمان بلند تصویری بسیار چشم‌نواز خواهد ساخت.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۰۸

۳. استتار در عکاسی خیابانی

اگر می‌خواهید محتاط باشید و توجه مردم را جلب نکنید باید به شیوه‌ی رفتار و موقعیتی که هنگام عکاسی انتخاب می‌کنید کاملا توجه کنید. ایستادن در وسط خیابان در حالی که دوربین موبایل را درست جلوی صورت خود گرفته‌اید ایده‌ی چندان خوبی نیست. برای رسیدن به رویکردی محتاطانه‌تر بهتر است در درگاه‌ها مستقر شوید، روی نیمکت بنشینید یا در سایه‌ها بایستید.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۰۹

یک ترفند خوب این است که وانمود کنید در حال نوشتن یک پیامک یا گوش دادن به موسیقی توسط گوشی موبایل هستید. بدین ترتیب دیگران متوجه عکاسی کردن شما نخواهند شد.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۱۰

همچنین می‌توانید از هندزفری به عنوان دکمه‌ی شاتر استفاده کنید. بدین ترتیب برای گرفتن عکس حتی مجبور به لمس صفحه‌نمایش گوشی موبایل هم نخواهید بود.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۱۱

۴. عکاسی خیابانی از زوایای مختلف

ممکن است هنگام عکاسی از غریبه‌ها با قرار گرفتن در موقعیتی که مانع از نگاه مستقیم آن‌ها به شما شود احساس راحتی بیشتری بکنید. همچنین اگر قصد دارید هویت سوژه‌های خود را فاش نکنید این روش گزینه‌ی بسیار خوبی است؛ چراکه چهره‌ی افراد در عکس دیده نخواهد شد.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۱۲

به زاویه‌های دید دیگری بیاندیشید که می‌توانید از آن‌ها به جای قرار گرفتن روبروی سوژه استفاده کنید. برای مثال می‌توانید در حالی که شخصی از شما دور می‌شود پشت سر او قرار بگیرید. یا اگر امکان صعود به محلی مرتفع مانند پل یا پنجره‌ی طبقات بالایی ساختمان وجود دارد از بالا عکاسی کنید.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۱۳

عکاسی از موقعیت‌های مرتفع شانس خوبی برای خلق تصاویری با زاویه دید جذاب ایجاد می کند. همچنین می‌توانید از سایه‌های افراد استفاده‌های جالبی بکنید و به نتایجی عالی برسید. برای مثال عکس زیر بعد از عکاسی وارونه شده و در نتیجه گویی به جای انسان‌های واقعی این سایه‌ها هستند که در خیابان قدم می‌زنند.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۱۴

به همین ترتیب اگر نسبت به سوژه‌ی عکاسی در محلی کم ارتفاع‌تر قرار بگیرید می‌توانید از زاویه دید پایین استفاده کنید. ایستادن در پایین یک پله‌کان یا تپه این شانس را ایجاد می‌کند که با عکاسی از افرادی که بالاتر از شما قرار دارند به پیش‌زمینه‌ی عکس جذابیت بیشتری ببخشید.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۱۵

۵. عکاسی خیابانی از انعکاس‌ها یا سایه‌ها

یک شیوه‌ی دیگر برای بالا بردن اعتماد بنفس و احساس راحتی بیشتر هنگام عکاسی خیابانی از افراد ناشناس این است که به جای خود فرد تنها از سایه یا انعکاس او عکاسی کنید.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۱۶

اگر تنها از سایه یا انعکاس یک فرد عکس بگیرید نیازی نیست دوربین موبایل را مستقیما به سوی او نشانه بروید. در عوض دوربین موبایل را به سمت زمین، دیوار، چاله‌ی آب، شیشه‌ی یک پنجره یا چیزهایی از این دست خواهید گرفت.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۱۷

سایه‌های قوی تنها در آفتاب تند ظاهر می‌شوند. بنابراین یک روز آفتابی و پرنور زمانی عالی برای این گونه از عکاسی است. سایه‌ها به عکس نوعی حس مرموز و اسرارآمیز می‌بخشند. پس همواره چشمان خود را برای یافتن سایه‌های جذابی که تخیل بیننده را تحریک می‌کنند تیز کنید.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۱۸

۶. تاکید بر ناشناس بودن سوژه در عکاسی خیابانی

یکی از جنبه‌های شگفت‌انگیز عکاسی خیابانی حسی است که هم به عنوان بیننده و هم به عنوان عکاسی به شما دست می‌دهد؛ این حس که شما در واقع نگاهی کوتاه ولی بسیار واقع‌گرایانه به زندگی افراد غریبه‌ی مشغول در خیابان می‌اندازید. برای تاکید بر این حقیقت که فرد حاضر در عکس برای شما غریبه است می‌توانید سوژه‌ها را به صورت سیلوئت‌هایی تیره ثبت کنید که جزئیات آن‌ها مشخص نیست.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۱۹

عکاسی ضدنور به ساختن حس رمزآلود و دراماتیک در عکس کمک می‌کند. یک عکس سیلوئت همواره جای این سوال را در ذهن مخاطب باز می‌گذارد که این شخص کیست؟ عکس سیلوئت بسته به فردی که تصویر را می‌نگرد می‌تواند روایت‌های متفاوت بسیار زیادی داشته باشد. از آنجا که حالت چهره‌ی سوژه دیده نمی‌شود این مخاطب است باید روایت را در ذهن خود کامل کند.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۲۰

برای ساختن سیلوئت به یک منبع نوری قوی نظیر خورشید یا آسمان روشن در پشت سوژه نیاز دارید. پس از تنظیم ترکیب‌بندی فوکوس را روی سوژه قرار دهید و میزان نوردهی را تا جایی کم کنید که سوژه به صورت یک پیکره‌ی سیلوئت تیره به نظر برسد.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۲۱

۷. ثبت احساسات در عکاسی خیابانی

یک رویکرد کاملا متفاوت در عکاسی خیابانی از غریبه‌ها ثبت تصاویری است که حالت چهره و احساسات سوژه را نشان می‌دهند. البته این رویکرد بدین معنی است که هویت سوژه‌ها فاش خواهد شد و مجبور خواهید بود برای ثبت کردن جزئیات مورد نظر خیلی به آن‌ها نزدیک شوید.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۲۲

شاید لازم باشد پیش از آزمودن این رویکرد ابتدا اعتماد بنفس خود را در عکاسی خیابانی بالا ببرید. هرگاه موفق به گرفتن این نوع عکس‌ها شوید تجربه‌ای فوق‌العاده خوش‌آیند برای شما خواهند بود. ثبت کردن احساسات یک شخص ناشناس کمک می‌کند روایتی جذاب و قوی داشته باشید که توجه بیننده را کاملا به خود جلب می‌کند.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۲۳

احساسات را همچنین می‌توانید از طریق ثبت کردن حرکات و زبان بدن نشان دهید. تلاش کنید به نحوه‌ی نمایش احساسات با زبان بدن توجه کنید و آن‌ها را در عکس‌های خود بازتاب دهید.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۲۴

جمع‌بندی نکات آموزش عکاسی خیابانی

عکاسی از افراد غریبه در آغاز می‌تواند کاری بسیار دلهره‌آور باشد. ممکن است این حس به شما دست دهد که به حریم خصوصی اشخاص تجاوز می‌کنید و در نتیجه نسبت به گرفتن عکس مردد شوید یا به کل از عکاسی دست بکشید.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۲۵

در عکاسی خیابانی لحظه‌ی مناسب [یا همان لحظه‌ی قطعی] اغلب بسیار سریع روی می دهد و پیش از آن که فکرش را بکنید تمام خواهد شد. بنابراین تاملی که ناشی از ترس یا کمبود اعتماد بنفس باشد دشمن شما در عکاسی خیابانی است. با به کار گرفتن نکات این مقاله‌ی آموزش عکاسی خیابانی می‌توانید به مرور اعتماد بنفس خود را بالا ببرید تا زمانی که گرفتن عکس‌های خیابانی از افراد ناشناس دیگر موجب هراس شما نشود.

عکاسی خیابانی با دوربین موبایل ۲۶

بسیاری از این نکات کمک می‌کنند تا هویت سوژه را مخفی نگه دارید. این رویکرد خوبی است تا بدون احساس تجاوز کردن به حریم خصوصی دیگران از آن‌ها عکاسی کنید. زمانی که اعتماد بنفس بیشتری پیدا کنید متوجه خواهید شد که نشانه رفتن دوربین موبایل به سوی غریبه‌ها در خیابان و ثبت کردن یک عکس خوب دیگر چندان هراسی برایتان ندارد.

منبع: دیجی مگ


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 24
:: ارسال شده در: فرهنگ و هنر , عکاسی ,



نویسنده
نویسنده : Admin
تاریخ : [پنجشنبه 15 فروردين 1398 ] [ 1:24]
تاریخ

به روزهای پایانی سال که نزدیک می‌شویم بهترین‌های فیلم، موسیقی، تکنولوژی، کتاب و… معرفی می‌شوند. ما هم در این مطلب بهترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های ۲۰۱۸ را که در طول سال منتشر و ترجمه شده‌اند، معرفی می‌کنیم.

اگر هنوز این کتاب‌ها را نخوانده‌اید و تا به حال شما را به خود جذب نکرده است، درباره‌شان بخوانید تا دلایل اهمیت و محبوبیت‌شان را متوجه شوید و با یکی از این ده اثر، مطالعه را شروع کنید.

آتش و خشم

کتاب «آتش و خشم: درون کاخ سفید ترامپ» که ژانویه سال ۲۰۱۸ توسط مایکل ولف نوشته شد، جزئیات رفتاری رئیس‌جمهور آمریکا و کارکنان رده‌بالایش را در کمپین انتخاباتی و کاخ سفید افشا می‌کند و با تأکید بر رفتارهایی از ترامپ، تعاملات بی‌نظم میان کارکنان رده بالای کاخ سفید و هرج و مرج حاکم بر آن را نشان می‌دهد. کتاب ترامپ خیلی زود توانست با توجه به جنجال‌های رییس‌جمهور آمریکا در فهرست کتاب‌های پرفروش قرار بگیرد.

این کتاب به محض انتشار، در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز و آمازون قرار گرفت و شهرتی جهانی پیدا کرد. چرا که پرده از شخصیت واقعی رئیس‌جمهور آمریکا برداشته بود و واقعیاتی درباره خانواده ترامپ را افشا می‌کرد. البته نقدهایی که در خصوص کتاب «آتش و خشم» نوشته شد نشان می‌دهد زاویه دید نویسنده در خصوص ناکارآمدی ترامپ به صورت کلی پذیرفته شده اما برخی از ادعاهای او نیز مشکوک است.

اگر به حواشی سیاست علاقه دارید و تمایل دارید رییس جمهور عجیب و غریب آمریکا را بیشتر بشناسید، کتاب «آتش و خشم: درون کاخ سفید ترامپ» می‌تواند باب آشنایی شما را با معادلات امروزه کاخ سفید باز کند.

زنی پشت پنجره

زنی در پنجره داستان جنایی و معمایی نوشته ای. جی. فین در هفته نخست انتشار خود، همگان را شگفت‌زده کرد و با بیان  قدرتمند خود قصه زنی را روایت می‌کند که فکر می‌کند شاهد جنایتی در خانه همسایه بوده‌است. زنی به نام آنا در خانه‌ای در نیویورک زندگی می‌کند و علاقه‌ای به ارتباط با دنیای بیرون و دیگران ندارد. او بیشتر اوقات را به تماشای فیلم و به یاد خاطراتش روزگار می‌گذراند و گاهی اعمال همسایه‌هایش را زیر نظر می‌گیرد. یکی از این روزها که در حال نگاه کردن به خانه همسایه خوشبختش بود، شاهد اتفاقی می‌شود که برایش باورپذیر نیست.

این رمان در سال ۲۰۱۸ در لیست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفته‌است.

زنی میان ما

از پرفروش‌ترین کتاب‌هایی که نیویورک تایمز به آن اشاره کرده، کتاب زنی میان ما است. به‌ هنگام خواندن این کتاب چه‌بسا فرضیه‌های بسیاری برای‌ شما پدید آید. شاید تصور کنید کتاب دربارۀ زنی حسود است که مدام در اندیشۀ زنی است که زندگی‌اش را از او گرفته. ممکن است خیال کنید درمورد زنی است که قصد دارد راهی بیابد تا وارد زندگی همسر پیشین خود شود که بسیار دوستش می‌داشته. ممکن است او را تنها، بیماری روانی و الکلی بدانید که در پی آزار دیگران است؛ شاید بپندارید او زنی بدطینت بوده و شوهرش از دستش نجات یافته است. شاید گاهی با او همدردی کنید و گاه از او روبرگردانید. ممکن است گمان کنید که به‌خوبی انگیزه‌ها، تاریخچه و ساختار رابطه‌های داستان را می‌دانید و درنهایت، ممکن است به هیچ‌چیز گمان نبرید.

این کتاب یک اثر روان‌شناختی، اثر گریر هندریکس و سارا پکانن، است که هنگام خواندن میخکوبتان می‌کند.

آتش‌های کوچک

کتاب همه جا آتش های کوچک، رمانی نوشتهی سلست ان جی است که اولین بار در سال ۲۰۱۷ به چاپ رسید. در شیکر هایتس، شهری آرام و مترقی در حومه ی کلیولند، همه چیز با دقتی وسواس‌گونه برنامه ریزی شده‌است؛ از شکل کلی جاده‌ها گرفته تا رنگ خانه‌ها و زندگی موفقیت آمیز اغلب ساکنین این شهر. هیچکس هم بیش از النا ریچاردسون، که قاعده ی اصلی زندگی اش پیروی از قوانین است، این روحیه ی قانون‌مندی و منطق را از خود نشان نمی‌دهد. هنرمندی اسرارآمیز و مادری مجرد به نام میا وارن به همراه دختر نوجوانش، پِرل، به این شهر می آید و از خانواده‌ی ریچاردسون خانه ای اجاره می کند. میا و پرل خیلی زود خودشان را در دل ریچاردسون‌ها باز می کنند و هر چهار فرزند این خانواده، شیفته ی رابطه‌ی جذاب این مادر و دختر می‌شوند. اما میا، گذشته‌ای اسرارآمیز را با خود به همراه دارد و به قوانین بی اعتناست؛ حقیقتی که می تواند این اجتماع قانونمند و به دقت نظم و ترتیب داده شده را تهدید کند.

نویسنده از همان ابتدا پایان داستان را مشخص می‌کند و در ابتدای کتاب به معرفی و بررسی شخصیت‌های دو خانواده به خصوص خانم ریچاردسون و میا وارن که زندگی متفاوت از هم دارند، می‌پردازد. اما داستان و گره اصلی از وقتی شروع می‌شود که دوست خانوادگی ریچاردسون‌ها بچه‌ای را به عنوان فرزند خوانده قبول می‌کند و عواقب ناگواری پیش می‌اید.

پشت جلد کتاب همه جا آتش های خرد آمده است:

«وقتی دوستان خانوادگی ریچاردسون‌ها می‌خواهند نوزادی چینی آمریکایی را به فرزندی بپذیرند بحث حضانت چنان بالا می‌گیرد که کل شهر دوپاره می‌شود و میا و النا هم در دو طرف این دعوا قرار دارند. النا که به میا و انگیزه‌هایش مشکوک است تصمیم می‌گیرد از اسرار گذشته میا سر درآورد. اما برای این هوس بهای گزافی می‌پردازد».

هنر ظریف بی‌خیالی

این کتاب به تسکین درد‌ها و رنج‌های شما اهمیتی نمی‌دهد، و دقیقاً برای همین است که صادقانه نوشته شده است. رنج‌های شما را به ابزار، دردهای شما را به قدرت، و مشکلات‌تان را به مشکلات کمی بهتر تبدیل می‌کند. این همان پیشرفت حقیقی‌ست. کتاب هنر ظریف بی‌خیالی را به عنوان یک راهنما برای رنج کشیدن بدانید؛ برای این‌که چگونه این کار را بهتر و با مهربانی و تواضع بیشتر انجام دهید. این کتاب درباره‌ی آرام حرکت کردن به‌ رغم بارهای سنگینی که بر دوش می‌کشید، و کنار آمدنِ راحت‌تر با ترس‌ها و خندیدن به اشک‌هایتان است. به شما یاد نمی‌دهد که چگونه چیزی را به دست بیاورید و موفق شوید؛ بلکه می‌آموزد که چگونه ببازید و رها کنید. به شما می‌آموزد که چشم‌های خود را ببندید و اعتماد داشته باشید که می‌توانید به پشت بیفتید، و با وجود آن، مشکلی پیش نیاید. به شما می‌آموزد که کمتر اهمیت بدهید و تلاش نکنید.

اگر دلتان می خواهد تمام عذرو بهانه ها را کنار بگذارید و در داشتن زندگی بهتر،نقش فعالی داشته باشید،فقط این کتاب را بخوانید.

دروغ های کوچک بزرگ

گاهی دروغ‌های کوچک مرگ‌بار است. «دروغ‌های کوچکِ بزرگ» قصه کسانی را روایت می‌کند که به دلیل ترس از آبرو، اسرار زندگی‌شان را به هیچ‌کس حتی دوستان و نزدیکان خود بیان نمی‌کنند. قتلی رخ می‌دهد که والدین همه دانش‌آموزان یک مدرسه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. «جین» یکی از مادرهای مدرسه است. او قربانی اشتباه و رفتار مردی شده است که سال‌ها بر زندگی او سایه انداخته است و از نظر مخاطب اولین متهم قتل به حساب می‌آید اما این همه ماجرا نیست. مخاطب بیشتر از اینکه به فکر قاتل باشد دوست دارد بداند چه کسی به قتل رسیده است. داستان این کتاب شما را تا آخرین صفحه می‌کشاند تا پاسخ سؤال خود را بیابید و متوجه شوید گاهی انجام کار غلط بهتر است.

ساپی ینس یا انسان خردمند

ساپی‌ینس نوشته یووال نواح حراری که با نام «انسان خردمند» نیز منتشر شده‌است، کتابی است درباره سرگذشت بشر از زمان پیدایش تا امروز. صدهزار سال پیش دست‌کم شش گونه متفاوت انسان روی زمین می‌زیستند، امروزه فقط یک گونه هست: هومو ساپی‌ینس. چرا گونه ما توانست بماند و به جایی که اکنون هست برسد؟ چه شد که ما شهرها و امپراتوری‌ها را آفریدیم؟ چرا به باور به خدایان، بت‌ها و حقوق بشر روی آوردیم؟ چرا به پول، کتاب‌ها و قوانین اعتماد می‌کنیم؟ چه شد که برده دم و دستگاه اداری و مصرف‌گرایی شدیم و در جستجوی خوشبختی به هر دری می‌زنیم؟ ساپی‌ینس کتابی تکان‌دهنده و تفکربرانگیز درباره تاریخ بشر است که با سادگی‌ای باورنکردنی و بهره جستن از شاخه‌های گوناگون، ما را از نخستین گام‌های انسان بر روی زمین تا به امروز همراهی می‌کند. اگر به سرگذشت این بشر دوپا علاقه دارید خواندن این کتاب را به هیچ وجه از دست ندهید.

منشا

این داستان، تئوری «از کجا آمده‌ایم و به کجا می‌رویم؟» را مطرح می‌کند. براون در این کتاب درباره «از کجا آمده‌ایم؟» می‌گوید: «در کلاس، دانشجویی از استاد می‌خواهد درباره زمان صفر توضیح بدهد؛ که استاد می‌گوید ما راجع به بعد از صفر صحبت می‌کنیم، اگر پرسشی درباره آغاز یا همان صفر را دارید باید به بخش دینی مراجعه کنید.» یعنی می‌خواهد بگوید علم برای قبل از پیدایش تعریفی ندارد و فقط دین است که برای آن تعریف دارد. در این کتاب می‌خوانیم: پروفسور لانگدون، از طرف دانشجوی سابقش، ادموند کرش به مراسمی مرموز دعوت می‌شود. در این مراسم قرار است ادموند شاهد پاسخ به دو پرسش بی جواب و دیرینه بشر باشد: از کجا آمده‌ایم و به کجا می‌رویم؟ این دو پرسش فورا با واکنش‌های گروه‌های مختلف مواجه می‌شود. و در این میان ادموند به قتل می‌رسد و به ناگزیر لانگدون وارد ماجرایی خطرناک می‌شود. همه شخصیت‌های داستان در مظان اتهام به قتل قرار می‌گیرند: رقبا، رهبران مذهبی یا حتی شخصیت‌های تراز اول کاخ سلطنتی. لانگدون با هدف تحقق بخشیدن به آرزوی دانشجوی سابقش، یعنی ارائه‌ی نتیجه پژوهش‌ها، با بانوی اول کاخ سلطنتی اسپانیا همراه می‌شود و آنچه رخ می‌دهد حوادث شورانگیزی است که لحظه لحظه‌های خواننده را آکنده از هیجان و اضطراب و همدلی با قهرمانان قصه می‌گرداند که خواندنش را اکیدا پیشنهاد می‌کنیم.

پیش از آنکه مال تو باشیم

کتاب پیش از آنکه مال شما باشیم بر اساس یکی از کلاه برداری ها و  رسوایی های بزرگ آمریکاست، زمانی که جورجیا تان رئیس پرورش گاهی در ممفیس در تنسی، بچه های فقیر را می‌دزدید و سپس به خانواده‌های ثروتمند در سراسر جهان می‌فروخت. حال داستان متفکرانه و تاثیرگذار لیزا وینگات به ما نشان خواهد داد که چگونه راهی که در زندگی بر می‌گزینیم می‌تواند ما را به جاهای دیگری رهنمون کند، اما در این میان قلبی که درون سینه‌مان می‌تپد، همیشه به ما یادآور می‌شود که به راستی به چه کسی و به کجا تعلق خاطر داریم.

داستان بر اساس واقعيت نوشته شده است و در سال ۲۰۱۸از پرفروشهاي نيويورك تايمز و يو اس تو دي بوده است.

مرد زنجبیلی

در سال ۱۹۴۶ دانلیوی جوان قدم به دوبلین گذاشت تا تحصیل در رشته‌ی میکروبیولوژی را در کالج ترینیتی آغاز نماید. در دوران نشاط پس از جنگ جهانی دوم، وی اوقاتش را به مصاحبت با چهره‌های فرهنگی ادبی نظیر برندان بیآن در میخانه‌های دابلین می‌گذراند و در همین جمع‌ها بود که نخستین بارقه‌های نویسندگی در ذهنش شکل گرفت. وی تحصیل در کالج را نیمه‌کاره رها کرد و فعالیت نویسندگی را با نگارش رمان «مرد زنجبیلی» در ایوان کلبه‌ی کوچکی در ایرلند آغاز کرد. مرد زنجبیلی در همان ابتدا در ایرلند و امریکا قدغن و سوزانده شد، اما از قرار معلوم، با موفقیت نمی‌شود سر ناسازگاری گذاشت؛ این رمان جایگاه خود را در بین خوانندگان و به‌ویژه جوانان دوران پساجنگ یافت و برای دانلیوی همان چیزهایی را به ارمغان آورد که وی نویسندگی را با رویای آن آغاز نموده بود، پول و شهرت. دانلیوی سبک نگارش مختص خودش را دارد که در تمامی آثارش به مثابه یک امضاء قابل شهود است. از مشهورترین آثار وی می‌توان به «مرد منحصربه‌فرد،» «قصه‌ی نیویورک،» «پیازخورها» و «سعادت ددمنشانه‌ی بالتازار بی» اشاره نمود. وی جایزه‌ی یک عمر دستاورد هنری را دریافت نمود. او هم‌اکنون در سن ۹۰ سالگی در ایرلند زندگی می‌کند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم

«اُکیف خیزی برداشت، به هوا پرید و کف اتاق پذیرایی فرود آمد. در گلخانه را باز کرد، نیشگونی از برگ یکی از گل‌های نیمه‌پژمرده گرفت و وارد باغچه شد. درحالی‌که روی چمن‌های انبوه باغچه ایستاده بود، سوتی کشید و به سنگ‌های تختی که همان‌طور سرسری کنار هم چیده شده و مسیری سنگ‌فرش را به سمت دریا شکل داده بودند، نگاه کرد. گشتی در حیاط کوچک پشت خانه زد و از پشت پنجره، نگاهی به داخل خانه انداخت. دنجرفیلد را داخل یکی از اتاق‌ها دید که روی زانو نشسته و با یک تبر در حال ضربه زدن به یک لحاف آبی‌رنگ بزرگ بود. با عجله داخل خانه بازگشت».

منبع: دیجی مگ


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 73
:: ارسال شده در: فرهنگ و هنر ,



نویسنده
نویسنده : Admin
تاریخ : [سه شنبه 04 دي 1397 ] [ 1:44]
تاریخ

 

سوگل قلاتیان,بیوگرافی سوگل قلاتیان,عکس های سوگل قلاتیانعکس های سوگل قلاتیان
 
سوگل قلاتیان زاده ۱۰ اسفند ۱۳۶۴ - شیراز بازیگر سینما و کارگردان و بازیگر تئاتر اهل کشور ایران است. سوگل قلاتیان در رشته کارگردانی تئاتر در دانشگاه تحصیل نموده هست.

 

سوگل قلاتیان,بیوگرافی سوگل قلاتیان,عکس های سوگل قلاتیانتصاویر سوگل قلاتیان

 

 بیوگرافی سوگل قلاتیان:

بازیگر سینما و تلویزیون و تئاتر سوگل قلاتیان در تاریخ ۱۰ اسفند ماه سال ۱۳۶۴ در شهر شیراز چشم به جهان گشوده است.


سوگل قلاتیان فارغ التحصیل لیسانس رشته کارگردانی از دانشگاه هنر و فوق لیسانس تئاتر از دانشگاه تربیت مدرس می باشد وی علاوه بر بازیگری تجربه چند کار با عنوان کارگردان نیز دارد

 

سوگل قلاتیان از سنین نوجوانی به بازیگری و تئاتر علاقه داشته است وی به همین  دلیل در دانشگاه همین رشته را دنبال کرده است.


سوگل قلاتیان فعالیت بازیگری اش را از هنرستان تئاتر شروع کرده است، تاکنون تئاترهای بی شماری را بازی و کارگردانی کرده است البته قلاتیان در دوران کار حرفه‌ایش، دوبلوری هم انجام داده است.

 

سوگل قلاتیان,بیوگرافی سوگل قلاتیان,عکس های سوگل قلاتیانعکس جدید سوگل قلاتیان

 
سوگل قلاتیان از سال ۱۳۸۹ اولین بازی خودش را در فیلم سیب و سلما به کارگردانی حبیب بهمنی شروع کرد.


او عقیده دارد که من به هیچ وجه و به هر قیمتی نمی خواهم بازیگر شوم و برای انتخاب نقشم به متن پیشنهاد شده و کارگردان و عوامل توجه می کنم و اهمیت می دهم.

قلاتیان از جمله بازیگرانی است که در عرصه مدلینگ هم فعالیت دارد و در کار تبلیغات محصولات و برند های معروف می باشد.

 

سوگل قلاتیان,بیوگرافی سوگل قلاتیان,عکس های سوگل قلاتیانعکس سوگل قلاتیان

 
تجربه ناموفق سوگل قلاتیان در سریال در حاشیه:

سوگل قلاتیان بعنوان بازیگر در سریال درحاشیه مهران مدیری حضور داشت اما با حاشیه های بوجود آمده این سریال ۹۰ قسمتی با اعتراض پزشکان این مجموعه در کمتر از ۳۰ قسمت متوقف شد و در نهایت فیلمنامه تغییر کرد و در سری دوم درحاشیه کلا نقشی برای وی در نظر گرفته نشد.

فعالیت های هنری سوگل قلاتیان:
تلویزیون
- در حاشیه (۱۳۹۳)
- ليسانسه ها (۱۳۹۶)

سینما
- یک روز بخصوص (۱۳۹۴)
- تیک آف (۱۳۹۴)
- دوران عاشقی (۱۳۹۳)
- طبقه هساث (۱۳۹۲)
- خیابان‌های آرام (۱۳۸۹)
- سیب و سلما (۱۳۸۹)

تئاتر
کارگردان
- پروانه‌های غمگین من در یک صبح دل‌انگیز بهاری
- اورستیا

بازیگر
- به خاطر یک مشت روبل
- خدای کشتار
- مرغ دریایی
- دایی وانیا
- پپرونی برای دیکتاتور
- بانویی از اسلو
- یک روز تابستانی

 

عکس های سوگل قلاتیان:

سوگل قلاتیان,بیوگرافی سوگل قلاتیان,عکس های سوگل قلاتیانتصاویر جدید از اینستاگرام سوگل قلاتیان

 

سوگل قلاتیان,بیوگرافی سوگل قلاتیان,عکس های سوگل قلاتیانبازی سوگل قلاتیان در سریال لیسانسه ها

 

سوگل قلاتیان,بیوگرافی سوگل قلاتیان,عکس های سوگل قلاتیانبازی سوگل قلاتیان در تئاتر

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 135
:: ارسال شده در: فرهنگ و هنر , بازیگری ,



نویسنده
نویسنده : aseman
تاریخ : [چهارشنبه 30 آبان 1397 ] [ 18:47]
تاریخ

 

 دوربین عکاسی, آموزش عکاسی

 تکنیک های عکاسی 

 

نویز عکس مشکلی است که هر عکاسی با آن سر و کار دارد. این نقاط کوچک رنگی و بهم ریختگی‎ها حتی می‌تواند دقیق‎ترین و کامل‎ترین عکس‎ها را نیز بد جلوه داده و بعضی اوقات چنین مشکلاتی اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد. اما برای رفع این مشکل چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

 

فرقی نمی‌کند که شما می‌خواهید مشکل نویز تصویر را در خود دوربين برطرف کنید و یا راحت‎تر هستید که به سراغ نرم افزارهای ویرایش عکس مثل لایت‎روم یا فتوشاپ بروید، در هر دو صورت راهکارهایی وجود دارد که شما می‌توانید با به کارگیری آنها میزان نویز را کاهش داده و عکس‎های واضح‎تری را ثبت کنید. در ادامه با تعدادی از این راهکارها آشنا خواهید شد.

 

1. با تنظیمات ISO پایین عکاسی کنید

نویز بیشتر زمانی روی عکس به وجود می‌آید که حساسیت سنسور دوربين بیشتر از حدی باشد که دوربين قادر به اداره آن است. این موضوع زمانی رخ می‌دهد که شما در تنظیمات ISO بالا عکاسی می‌کنید.

 

ISO مشخص می‌کند که سنسور چقدر به نور حساس است. این پارامتر به عنوان یکی از بخش‎های اصطلاح مثلث نوردهی (به همراه سرعت شاتر و دیافراگم) مطرح است که شما را قادر می‌سازد وضعیت نوررسانی به سوژه عکاسی را کنترل کنید.

 

این قابلیت به شکل مقادیر ISO از قبیل ISO 100 نمایش داده می‌شود و هر بار که این مقدار دو برابر می‌شود حساسیت نیز دو برابر می‌شود. بنابراین در ISO 1600 یک دوربين چهار برابر نور بیشتری را نسبت به ISO 100 دریافت خواهد کرد.

 

 دوربین عکاسی, آموزش عکاسی

نویز عکس مشکلی است که هر عکاسی با آن سر و کار دارد

 

DSLRهای پیشرفته و دوربين‎های بدون آینه می‌توانند تا حداکثر ISO 1600 با نویز نسبتا کم عکسبرداری کنند، اما با بالاتر رفتن این مقدار اوضاع به تدریج بدتر می‌شود. دوربین‎هایی با سنسور کوچک و تلفن‎های هوشمند معمولا در ISO 400 و بالاتر از آن شروع به ایجاد نویز می‎کنند.

 

برای این که بتوانيد عکس‎های واضح‎تری بگیرید همیشه تنظیمات ISO را روی حداقل ممکن قرار دهید. این کار در موقعیت‎هایی که نور به اندازه کافی وجود دارد راحت است. در نور کم سرعت شاتر را پایین‎تر تنظیم کنید و ابتدا یک دیافراگم بزرگتر را انتخاب کنید.

 

همچنین اگر در حالت Auto ISO عکاسی می‌کنید، حواستان باشد که دوربين شما روی چه تنظیماتی قرار دارد. خیلی از دوربين‎ها به شما اجازه می‌دهند حتی در حالت Auto ISO حداکثر ISO را انتخاب کنید. بنابراین این موضوع را نیز بررسی کنید.

 

2. از لنزهای سریع‎تر استفاده کنید

همان‎طور که اشاره کردیم تنظیم کردن لنز برای عکسبرداری با یک دیافراگم بزرگتر روش خوبی برای پایین نگه داشتن میزان ISO است.

دیافراگم سوراخی در پشت لنز است که میزان عبور و برخورد نور به سنسور را کنترل می‌کند. یک دیافراگم بزرگتر که با شماره - f کوچک‎تر مشخص می‌شود، میزان عبور نور را افزایش می‌دهد.

 

 دوربین عکاسی, آموزش عکاسی

 نرم افزار همه دوربين‎ها از یک قابلیت کاهش نویز داخلی برخوردار هستند

 

هر لنز به حداکثر دیافراگمی‌ که ارائه می‌دهد محدود شده است، بنابراین انتخاب نمونه‎ای با بزرگترین دیافراگم (که اغلب به لنز سریع‎تر شناخته می‌شود) می‌تواند به میزان زیادی سودمند باشد. برای نمونه، یک لنز اصلی با دیافراگم f/1.8 به میزان دو برابر بیشتر از زومی‌ که در f/3.5 انجام می‌شود نور را عبور می‌دهد.

 

مسلما خرید یک لنز جدید یک راهکار پر هزینه برای رفع این مشکل محسوب می‌شود، اما اگر شما اغلب در شرایط کم نور عکاسی می‌کنید، ارزش این سرمایه گذاری را خواهد داشت.

 

3. کاهش نویز از داخل دوربين

نرم افزار همه دوربين‎ها از یک قابلیت کاهش نویز داخلی برخوردار هستند. این زمانی اعمال می‌شود که شما در حالت JPEG عکاسی می‌کنید و در حالت RAW چنین قابلیتی امکان‎پذیر نخواهد بود. منطق می‌گوید که شما باید این قابلیت را فعال کرده و آن را روی حداکثر سطح ممکن تنظیم کنید تا عکس‎های شما بدون نویز تولید شوند.

 

اما صبر کنید، کاهش نویز داخلی دوربين می‌تواند عواقبی را نیز به همراه داشته باشد. این قابلیت به وسیله مخلوط کردن نویز با خود عکس سعی در پنهان کردن آن دارد، اما این کار می‌تواند به از بین رفتن جزئیات عکس منجر شده یا بافت پوست را روکش دار و غیر طبیعی نشان دهد.

 

 دوربین عکاسی, آموزش عکاسی

تصاویر با نوردهی طولانی بسیار به نویز حساس هستند

 

دوربین خود را آزمایش کنید و ببینید چه سطحی از این تنظیمات بهترین نتیجه را در اختیار شما قرار می‌دهد. به عنوان یک قانون کلی، اگر شما این تنظیمات را در پایین‎ترین سطح قرار داده و بعدا با استفاده از نرم افزار Lightroom عکس‎های خود را اصلاح کنید نتیجه کاهش نویز به مراتب بهتری را به دست خواهید آورد. اما اگر می‌خواهید عکس‎های خود را مستقیما به اینستاگرام و جاهای دیگر آپلود کنید، می‌توانید سطح این تنظیمات را کمی‌ افزایش دهید.

 

4. کاهش نویز در نوردهی طولانی

تصاویر با نوردهی طولانی بسیار به نویز حساس هستند زیرا در زمان عکسبرداری با این روش سنسور می‌تواند خیلی گرم شود. چنین پیامدی منجر به ایجاد پیکسل‎های داغ در عکس می‌شود.

دوربين‎هایی که با نوردهی طولانی (به ویژه DSLR و دوربين‎های بدون آینه) عکسبرداری می‌کنند برای رفع این مشکل یک گزینه کاهش نویز در نوردهی طولانی دارند. تفاوتی که این گزینه دارد این است که معمولا وقتی شما در حالت RAW عکاسی می‌کنید هم کار می‌کند.

 

کاهش نویز در نوردهی طولانی با عکسبرداری دو فریم انجام می‌شود. اولین فریم عکسی است که شما می‌گیرید و دومین فریم یک عکس تیره همانند زمانی خواهد بود که شما درپوش لنز را برنداشته باشید. این فریم تاریک هیچ چیزی جز پیکسل‎های داغ را ثبت نمی‌کند و نرم افزار سپس از آن به عنوان نقشه‎ای برای حذف آنها از عکس اصلی استفاده می‌کند.

 

روشن باقی نگه داشتن این گزینه مشکلی ایجاد نمی‌کند و می‌تواند برای تولید تصاویر گرفته شده در نور شب بسیار مفید واقع شود و ابزار خوبی برای گرفتن عکس‎های واضح است.

 

5. کاهش نویز در نرم افزار Lightroom

اگر تمام تلاش خود را برای عکاسی با حداقل نویز انجام داده‎اید و همچنان تصاویر شما نیاز به اصلاح و تمیز کاری دارند چه کاری انجام می‌دهید؟ نرم افزار Lightroom گزینه‎ای حرفه‎ای برای اصلاح و پاکسازی عکس‎های شما از نویز است. این ابزار ویرایشی کاهش نویز با وجود سادگی بسیار قدرتمند است. ابزارهای مشابه دیگری نیز در سایر اپلیکیشن‎های ویرایش عکس مثل Apple Photos وجود دارد که به شیوه مشابه‎ای کار می‌کنند.

 

دو نوع نویز وجود دارد که باید با هر کدام به شیوه متفاوتی برخورد کرد.

حذف نویز رنگ

نویز رنگ به شکل نقاط ریز رنگی پراکنده در سرتاسر تصویر دیده می‌شود. این نویز ظاهر تصویر شما را زشت می‌کند و شما باید آنها را پاک کنید. خوشبختانه این مشکل به راحتی قابل حل است.

 

 دوربین عکاسی, آموزش عکاسی

نویز رنگ به شکل نقاط ریز رنگی پراکنده در سرتاسر تصویر دیده می‌شود

 

شما با خنثی کردن این نقطه‎های پراکنده نویز رنگ را پاک می‌کنید. Lightroom برای هر عکس RAW به طور خودکار مقدار 25 را برای تنظیمات Color Noise در نظر می‌گیرد که این میزان اغلب اوقات کافی به نظر نمی‌رسد. در صورت نیاز می‌توانید این مقدار را افزایش دهید، اما در انتخاب آن زیاده روی نکنید چرا که ممکن است سایر رنگ‎ها نیز تحت تاثیر قرار بگیرند. در مجموع، کاهش نویز رنگ نباید کیفیت تصویر شما را کاهش دهد.

 

حذف نویز روشنایی

نویز روشنایی پیکسل‎های پراکنده‎ای هستند که با وجود درست بودن رنگ از آنچه که باید روشن‎تر یا تیره‎تر هستند. همه نویزهای روشنایی بد نیستند و گاهی اوقات می‌تواند به بافت تصویر شما جلوه زیبایی بدهد.

 

Lightroom با ملایم کردن عکس نویز روشنایی را از بین می‌برد. انجام این کار روی جزئیات عکس تاثیر می‌گذارد و اگر شما در انجام این کار زیاده روی کنید بافت طبیعی مصنوعی به نظر خواهد آمد.

 

 دوربین عکاسی, آموزش عکاسی

عکاسی بدون نویز

 

در نهایت، شما باید یک توازن بین کاهش نویز و حفظ جزئیات برقرار کنید. ما همیشه اولویت بندی دوم را توصیه می‌کنیم. برای شروع کار روی عکس خود به طور کامل زوم کنید.

 

سپس کار خود را روی این سه اسلایدر کاهش نویز ادامه دهید:

Luminance: این ابزار اصلی کار ما است. آن را تا جایی درگ کنید که یک توازن بین نویز و جزئیات برقرار شود.

Detail: این گزینه به شما اجازه می‌دهد تا بعضی از جزئیات را بازیابی کنید. اما تاثیر آن بسیار محدود است. این گزینه به طور پیش فرض روی 50 تنظیم شده است.

Contrast: این اسلایدر به شما اجازه می‌دهد برخی از کنتراست‎های محلی را که ممکن است در زمان استفاده از اسلایدر Luminance از بین رفته باشند بازیابی کنید. معمولا انتخاب مقدار بین 10 تا 20 به خوبی کار می‌کند.

شما همچنین می‌توانید با استفاده از ابزارهای دیگری مثل Adjustment Brush یا Graduated Filter نویزهای محلی را کاهش دهید.

 

بعد از اتمام کار ممکن است لازم باشد تا عکس را واضح‎تر کنید. این کار می‌تواند یک بار دیگر نویز را افزایش دهد. شما دوباره باید یک توازن بین این دو برقرار کنید.

 

6. بهینه سازی در فتوشاپ

وقتی شما روی یک سه پایه عکس‎هایی با نور کم می‌گیرید، می‌توانید با کم کردن سرعت شاتر در زمان عکاسی میزان نویز را کاهش دهید، اما نمی‌توانید کاملا آن را از بین ببرید.

فتوشاپ و سایر اپلیکیشن‎های مطرح ویرایش عکس مثل Affinity Photo یک راهکار حرفه‎ای برای برطرف کردن خودکار مشکل ارائه می‌کنند.

 

 دوربین عکاسی, آموزش عکاسی

نورپردازی در عکاسی

 

به این روش exposure stacking گفته می‌شود و این کار با ترکیب تصاویر متعدد که اساسا یکسان هستند انجام می‌شود. اگر عکس‎ها باهم روی یک سه پایه گرفته شوند تنها تفاوت بین آنها نقطه‎های نویزی خواهد بود که به طور تصادفی در هر فریم توزیع می‌شود. نرم افزار این تفاوت‎ها را به عنوان نویز شناسایی کرده و آنها را از بین می‌برد.  

 

فرآیند انجام کار در فتوشاپ به این شكل است:

بین سه تا شش عکس بگیرید (بدون این که دوربين را حرکت دهید).

فتوشاپ را باز کرده و به  File & Scripts > Open Files into Stack برويد.

بعد از بازشدن در Load Layers گزینه‎های Attempt to Automatically Align Source Images و Create Smart Objects After Loading Layers را علامت زده و بعد روی OK کلیک کنید.

به Layer & Smart Objects & Stack Mode & Median برويد.

همین فرآيند در اپلیکیشن دوربين تلفن‎های هوشمند مجهز به گزينه HDR نیز استفاده می‌شود. اگر تلفن شما هم از HDR پشتیبانی می‌کند می‌توانید از آن برای کاهش نویز عکس‎های خود استفاده کنید.

 

7. هنگام پردازش ثانویه مراقب باشید

نویز تصویر حاصل محدودیت‎های فیزیکی سخت افزار دوربين شما است. همچنین ممکن است این مشکل با پردازش ثانویه ضعيف شدت پیدا کند. افزایش میزان روشنایی عکس، اعمال تصحیح رنگ و افزایش بیش از اندازه وضوح می‌تواند به میزان قابل ملاحظه‎ای کیفیت عکس را کاهش دهد.

 

اگر می‌خواهید عکس‎های خود را پردازش کنید باید تا حد امکان با فرمت RAW عکاسی کنید. فایل‎های RAW به نسبت JPEG قابلیت ویرایشی خیلی بیشتری دارد. این روزها حتی می‌توانید با آی‎فون و اندروید نیز عکس‎هایی با این فرمت بگیرید.

 

منبع:shabakeh-mag.com


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 79
:: ارسال شده در: فرهنگ و هنر , عکاسی ,



نویسنده
نویسنده : aseman
تاریخ : [شنبه 26 آبان 1397 ] [ 13:57]
تاریخ
آخرین مطالب ارسالی
آشنایی با انواع نمک خوراکی و خواص آنها تاریخ : سه شنبه 27 فروردین 1398
با خواب بعد ناهار چه کنیم ؟ تاریخ : دوشنبه 26 فروردین 1398
علائم و درمان کندرومالاسی یا نرمی کشکک زانو تاریخ : یکشنبه 25 فروردین 1398
آموزش بکاپ گیری از گوشی های اندرویدی تاریخ : جمعه 23 فروردین 1398
آثار و زندگی پر فراز و نشیب صادق هدایت! تاریخ : چهارشنبه 21 فروردین 1398
۴ اشتباه ساده که امنیت گوشی را به خطر می‌اندازند! تاریخ : سه شنبه 20 فروردین 1398
۹ راهکار برای حفظ سلامتی جسمی و روحی در محیط کار تاریخ : یکشنبه 18 فروردین 1398
۶ ماسک صورت مخصوص شب برای داشتن پوستی رویایی تاریخ : جمعه 16 فروردین 1398
آخرین ارسال های انجمن
user
progress عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 1725
کل نظرات کل نظرات : 200
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 4
تعداد اعضا تعداد اعضا : 79

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 463
باردید دیروز باردید دیروز : 1,968
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 26
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 98
بازدید هفته بازدید هفته : 8,846
بازدید ماه بازدید ماه : 52,035
بازدید سال بازدید سال : 228,024
بازدید کلی بازدید کلی : 1,215,010

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 34.230.84.215
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
UstA
Translate : UstA

logo-samandehi